De ce este importantă vitamina D pentru copii, iarna?

 

Temperaturi tot mai scăzute, zile mici și mohorăte cu ploi sau lapoviță și uneori zăpadă… reprezintă tabloul sumar al iernii. 

Tot acum este perioada când preferi spațiile închise și călduroase. Dar știi ce se întâmplă cu copilul tău stând numai în casă, fără să „vadă” soarele?

Specialiștii au observat că o persoană care nu este expusă la razele solare prezintă riscul de a dezvolta deficit de vitamina D.

vitamina-d

Vitamina D este foarte importantă pentru sănătatea oaselor și mușchilor, pentru echilibrul glandelor endocrine și pentru buna funcționare a sistemului nervos.


Ce este vitamina D?

Numită și vitamina soarelui, vitamina D este produsă de organism ca răspuns la lumina soarelui.

Vitamina D este esențială pentru ca oasele să devină mai rezistente: mai exact aceasta ajută să asimileze calciul din dieta. Din acest motiv, vitamina D a fost asociată cu rahitismul (afecțiune care constă în deformarea oaselor scheletului cu consecințe pe termen lung asupra sănătății).

Cât de importantă este vitamina D pentru copilul meu iarna?

Începând cu sezonul rece, ai tot mai multa grijă de copilul tău: haine tot mai groase, care acoperă cam toată suprafața corpului, iar expunerea la soare este aproape inexistentă. Din acest motiv, carențele de vitamine sunt mai frecvente.

Este binecunoscut faptul că vitamina D ajută la fixarea calciului în oase, însă rolul ei este mult mai complex.

În principiu, vitaminele sunt substanțe care provin din alimentație, dar vitamina D este puțin mai diferită, deoarece mecanismul său de activare este unic.

Specialiștii au arătat că cea mai bună sursă de vitamina D o reprezintă razele utraviolete.

Atunci când pielea copilului tău intră în contact cu lumina solară, se formează un compus înrudit cu colesterolul și care ulterior este transportat în sânge până la ficat. Aici este metabolizată și transportată la rinichi, activând-o.

Specialiștii au constat că în mod normal o expunere de 15 minute la soare (a brațelor și a feței) asigură necesarul zilnic de vitamina D. În timp ce o vacanță de șapte zile la plajă asigură necesarul de vitamina D pentru aproximativ 50 zile în care nu ne expunem deloc la soare.

Deoarece în sezonul rece soarele nu ne mai poate furniza necesarul de vitamina D, ne sunt recomandate suplimentele alimentare.

Alimentos-vitamina-D

Care sunt beneficiile vitaminei D pentru organism iarna?

Vitamina D este o vitamină liposolubilă și este sintetizată din colesterol sub piele, prin expunerea la soare sau obținută din alimentație.

În general, s-a observat că vitamina D (forma sa activă) este prezentă în organism timp de 2-3 săptămâni, iar organismul are nevoie de o sursă continuă de vitamine.

De asemenea, vitamina D mai este indicată și în următoarele cazuri:

  • Riscul crescut de hipovitaminoza D;
  • Prevenirea simptomelor datorate absorbției digestive deficitare a vitaminei D;
  • Tratament al rahitismului și osteomalaciei determinate de deficitului de vitamina D.

Un supliment alimentar de vitamina D prezintă următoarele beneficii:

  • Necesară în absorbția și utilizarea calciului și fosforului;
  • Contribuie la menținerea sănătății sistemului osos;
  • Stimulează absorbția calciului în intestine și depunerea lui în oase;
  • Este adjunvant în menținerea sănătății dinților;
  • Ajută la procesul de diviziune celulară normală;
  • Menține concentrațiile normale de calciu în sânge.

Așadar, poți să-i administrezi micuțului tău suplimente alimentare adecvate, numai după ce ai discutat cu medicul specialist. În acest mod, nu numai că acesta își va menține sănătos sistemul osos, ci  își va dezvolta armonios masa musculară.

În plus, îl va ajuta la funcționarea normală a sistemului imunitar.

Citește mai mult pe www.mattca.ro